روش تکثیر درختان (گیاهان)

پنجشنبه 8 فروردین 1392 01:25 ق.ظ

نویسنده : علی اصغر مردانی
 

روش های تکثیر گیاهان

هدف علم ازدیاد گیاهان ، افزودن به تعداد گیاهان با حفظ ویژگیهای ارزشمند آنها می‌باشد. برای این منظور گیاهان به روشهای جنسی (Sexual) و یا غیر جنسی (Asexael) تکثیر می‌شوند. اکثرا در طبیعت ، گیاهان از طریق بذر به ادامه نسل می‌پردازند. هر کدام از بذرها از نظر ژنتیکی ساختار منحصر به فرد خود را دارند که ناشی از آمیختگی والدین می‌باشد.

برای تولید مثل موفق گیاهان توسط انسان سه جنبه مختلف مورد نظر می‌باشد. داشتن اطلاعات عملی و مهارتهای لازم جهت ازدیاد گیاهان ، نظیر کشت بذر
 ، نهال و نشا ، پیوند زدن ، تهیه قلمه و ریشه‌دار کردن آن هنر ازدیاد نباتات بشمار می‌آید، داشتن اطلاعات لازم در مورد رشد و نمو ساختار گیاه و شرایط رشد که علم ازدیاد گیاهان محسوب می‌شود. جنبه سوم ، داشتن اطلاعات کافی در مورد روشهای ازدیاد گونه‌های مختلف گیاهی می‌باشد.

تکثیر جنسی گیاهان

تکثیر جنسی گیاهان شامل ترکیب یاخته‌های جنسی نر و ماده و تشکیل بذر می‌باشد. تکثیر جنسی با نصف شدن و کاهش کروموزومی گامتهای نر و ماده ، آغاز می‌شود و بعد از لقاح تعداد کروموزومها به تعداد اولیه افزایش می‌یابد و با بوجود آمدن ژئوتیپ های جدید همراه است. شکل ظاهری (فنوتیپ) گیاه و انتقال صفات از نسلی به نسل دیگر توسط ژنها تعیین می‌شود.

فرآیند زایشی گیاه


ادامه مطلب

دیدگاه ها : () 




برچسب ها: تکثیر گیاهان ،
آخرین ویرایش: - -

هپاتیت

پنجشنبه 1 فروردین 1392 10:47 ق.ظ

نویسنده : علی اصغر مردانی
بیماری هپاتیت چیست و چگونه انتقال می باید ؟

هپاتیت چیست ؟
هپاتیت یک بیماری است که در اثر عوامل مختلف ویروسی ، سمی ، داروئی و .... ایجاد می شود و در نهایت منجر به آسیب کبد می گردد .
 
انواع هپاتیت :
هپاتیت به انواع :
-       هپاتیت A
-       هپاتیت B
-       هپاتیت C
-       هپاتیت E
دسته بندی می شود .
 
راه های انتقال :
1) هپاتیت A و B از راه مدفوعی دهانی انتقال می یابد . یعنی :
رعایت بهداشت فردی و شستشوی تمیز دست ها می تواند از گسترش بیماری جلوگیری کند .
 
2) هپاتیت B و C :
این دو نوع از هپاتیت از راه مایعات و ترشحات فرد آلوده انتقال می یابد . و سپس هر مکانی که ما با خون و فرآورده های خونی در تماس هستیم . احتمال ابتلا در صورت رعایت نکردن نکات استریل وجود دارد .
 
توجه :
افرادی که تماس های جنسی مشکوک داشته اند ، معتادان تزریقی ، نوزادان مادر مبتلا به هپاتیت ، جراحان ، دندان پزشکان و همه کسانی که با خون و ترشحات در تماس اند در معرض خطر هستند .
 
علائم بیماری :
بیماری معمولا با علائم ساده آغاز می شود که شامل :
-          کسالت
-          خستگی
-          تب خفیف
-          تهوع می باشد .
وجود این علائم به تنهائی ما را نباید در مورد هپاتیت نگران کند . اگر علائمی از :
-          بزرگی سمت راست و بالای شکم
-          کم رنگ شدن مدفوع
-          درد شکم
را همراه علائم دیدید ، حتما به پزشک مراجعه کنید .
 
راه های پیشگیری :
1) همانطور که گفتیم هپاتیت E و A مدفوعی ، دهانی منتقل می شود بنابراین راه - پیشگیری آن :
-          شستشوی صحیح دست ها
-          استریل کردن لباس های آلوده
-          کوتاه کردن ناخن ها
-          رعایت بهداشت فردی
 
2) هپاتیت B و C :
این دو نوع هم از راه خون و ترشحات انتقال می یابد.
بنابراین اگر :
-          در محیطی هستیم که با خون و فرآورده های خون در تماسیم حتما از دستکش استریل ( در صورت امکان دو جفت ) استفاده کنیم .
-          رعایت مسائل اخلاقی و پای بند بودن به خانواده در حفظ سلامت ما موثر است .
-          در تماس با بیمار هپاتیتی حتما - از عینک و دستکش استفاده کنیم .
-          چون گاهی ممکن است ویروساز ترشحات بدن فرد به مخاط بدن ما پاشیده شود .
 
نکته مهم :
* مصرف بدون تجویز پزشک
استامینوفن کدئین و سایر داروها می تواند باعث هپاتیت و آسیب به کبد شود .
 
درمان :
در مراحل اولیه بیماری به سادگی قابل درمان است . ولی درمراحل پیشرفته گاهی نیاز به پیوند کبد است .
اما فراموش نکنید همیشه : پیشگیری بهتر از درمان است .
 




دیدگاه ها : () 




آخرین ویرایش: - -

مدارس هوشمند:

پنجشنبه 1 فروردین 1392 10:30 ق.ظ

نویسنده : علی اصغر مردانی

قرن۲۱ به سمتی می‌رود كه اكثر مشاغل به دانش و مهارتهای رایانه‌اى نیاز خواهند داشت. ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد كه با آموزش سنتی كنونی بخصوص آنچه هم اكنون در مدارس ایران در جریان است همخوانی ندارد. مدتی است برخی كشورهای جهان به تاسیس مدارس الكترونیكى یا آنچه در کشور ما مصطلح شده مدارس هوشمند دست زده اند. الگوى اولیه این مدارس از كشور انگلیس گرفته شده است و كشور مالزی یكی از پیشتازان ایجاد این مدارس به شمار می‌رود. با این رویكرد کشور ما هم از سال 1383 طرحی را بصورت پایلوت در چهار مدرسه اجرا كرده است. دانشگاهها هم به نوع دیگری از آموزش تحت عنوان آموزش مجازی متمایل شده‌اند.

در مدارس هوشمند رایانه در نحوه تدریس و ارزشیابی تاثیر می‌گذارد و برنامه‌های درسی را تا حدودی تغییر می‌دهد ولی در عین حال كاركردهای اجتماعی مدارس بر جای خود باقی می‌ماند چون در روابط اجتماعی به دانش‌آموزان یاری می‌رساند.

در این مدارس دانش‌آموزان می‌آموزند انبوهی از اطلاعات را پردازش كنند و از این اطلاعات در جهت یادگیری بیشتر استفاده كنند. دانش‌آموزان حتی می‌توانند با منابع علمی جهان و معلمان و بچه‌های مدارس دیگر ارتباط برقرار كنند.

در مدارس هوشمند معلمان می‌توانند به جای اینكه تلاش كنند خودشان پاسخی براى پرسشهای دانش‌آموزان پیدا كنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسش‌هایشان را در رایانه پیدا كنند و براى بقیه بازگو كنند. البته مدارس هوشمند این كارایى را نیز دارند كه به دانش‌آموزان نشان دهند چه اطلاعاتی در وب موثق است تا كودكان و نوجوانان ضمن دریافت اطلاعات درست تحت تاثیر تبلیغات سوء اینترنت هم قرار نگیرند. در نهایت به كارگیری رایانه به معلمان خوش فكر كمك می‌كند به دوره آموزش براساس كتاب محوری و سخنرانی تك‌‌گویانه معلم در كلاس خاتمه دهند و سیستم آموزشى را به شكل سیستم مشاركتی، مبتنی بر آموزش توانایى‌هاى پژوهش، جمع‌بندى، تحلیل و نتیجه‌گیری دانش‌آموزان تبدیل كنند.

مدرسه هوشمند (Smart School)

مدرسه هوشمند مدرسه‌ای فیزیكی است كه كنترل و مدیریت آن، مبتنی ‌بر فن‌آوری رایانه و شبكه انجام می‌گیرد و محتوای اكثر دروس آن الكترونیكی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است.

در چنین مدرسه‌ای یك دانش‌آموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به ‌شكل مستمر، منابع و قابلیت‌های اجرایی خود را توسعه و تغییر می‌دهد و این نكته‌ای است كه به مسؤولان مدرسه اجازه می‌دهد تا با توجه به تغییرات به‌وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانش‌آموزان، آن‌ها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده نمایند.

هدف از ایجاد این‌گونه مدارس عبارتست از:

 
 رشد همه جانبه دانش‌آموزان (ذهنی ، جسمی ، عاطفی و روانی)
 
 ارتقاء توانایی‌ها و قابلیت‌های فردی
 
 تربیت نیروی انسانی متفكر و آشنا به فن‌آوری
 
 افزایش ارتقاء و مشاركت مردمی
پیش‌نیازها جهت اجرای مدارس هوشمند

با توجه به اهداف مدرسه هوشمند و با توجه به نوع جهت‌گیری آن در تربیت دانش‌آموزان، نیاز به تجهیزات و امكاناتی دارد كه در مدارس سنتی به آن نیازی نیست. این تجهیزات شامل موارد زیر است:

 
  تجهیزات سخت‌افزاری و شبكه شامل:
 
 سرور
 
 رایانه شخصی به تعداد مورد نیاز
 
 چاپگر و اسكنر
 
 تجهیزات Active / Passive شبكه
 
 پهنای باند متناسب برای شبكه WAN
 
 نرم‌افزار شامل:
 
 وب ‌سایت (پیشنهاد ما پورتال نمای مدرسه)
 
 نرم‌افزارهای پایه
 
 نرم‌افزارهای آموزشی چند رسانه‌ای
 
 نرم‌افزارهای ساخت محتوای دروس
 
 نرم‌افزارهای كاربردی
 
 نرم‌افزار اتوماسیون اداری (پیشنهاد ما نرم افزار آموزیار)
 
 تجهیزات تامین برق اضطراری

برای ایجاد این نوع مدارس ابتدا باید یك برنامه دراز مدت را مدنظر داشت به عنوان مثال مدرسه‌ای که امروز  به نام هوشمند ایجاد می‌شود ممكن است حتی بیشتر از 10 سال طول بكشد تا ابزار خود را که شامل زیر‌ساخت ارتباطی، محتوای مناسب، آموزش معلمین، تغییر روش‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی والدین است، كامل کند.




دیدگاه ها : () 




آخرین ویرایش: - -



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic